Lekens betydning i barnehagen

Barnehagen er en arena for fellesskap og vennskap. Barn ønsker å leke, og lek og vennskap er viktig for at barn skal oppleve en god barnehagehverdag. Barn tar med seg erfaringer og opplevelser inn i lekens verden, og for personalet i barnehagen er det viktig å bidra til å skape en ramme av trygghet, gode møteplasser og et godt lekefellesskap.

Gjennonm Innertiern, kan vi utvikle vår egen praksis og kunnskap om lek. Kunnskap om lekens betydning for barns kognitive, sosiale, motoriske og emosjonelle utvikling er nødvendig å vite noe om.  Det samme gjelder kunnskap om lekens egenverdi, som viser betydningen av barns glede, spenning og fantasi i leken.

         

Et viktig utgangspunkt for utviklingsarbeidet i Innertiern er å utvikle vår egen praksis og kunnskap om lekens betydning i barnehagen. Et aktuelt tema nå er de minsta barnas lek og samhandling. Det viser seg gjennom forskning at de yngste barna initierer til lek og samhandling med andre barn gjennom bruk av kroppsspråk, mimikk og andre kommunikasjonsformer og dette bringer fram en ny form for barnekultur i møtet mellom barna. På fagspråket kalles dette toddlerkultur (Løkken, 2004). Dette har stor betydning for utvikling av vår egen praksis om lek og vårt pedagogiske syn på de minste barna i barnehagen.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: