Skal vi leke sammen?

Å få være med i lek og hvordan man gjør for å være med i lek er sentralt for vårt pedagogiske arbeid i barnehagen. Barn prøver ofte ut og utforsker hvordan man kan være sammen, hvordan man kan invitere andre inn i sin lek og hvordan man også kan si nei til andre barn som ønsker tilgang til en allerede påbegynt lek. Å få være sammen med og leke med gode venner gjør det artig og meningsfylt å være i barnehagen.

Barn gjør relasjonsarbeid hele tiden. De søker kontakt, etablerer og opprettholder relasjoner eller blir avvist, (Øhman, 2006). I barnehagens fellesskap skal det knyttes nære, støttende og omsorgsfulle relasjoner som gjør at hvert  barn opplever trygghet på egen mestring til å håndtere innspill i samvær med andre barn. Samtidig skal de  kunne ivareta sin egen identitet på en god og positiv måte.  

                  

 Det vi ofte gjør i barnehagen er å dele barna inn i mindre grupper, gjerne i grupper på barnas egen alder. Dette gjør det ofte mer oversiktlig og enklere for barna å ta kontakt fordi de har hatt mulighet til å dele felles opplevelser og erfaringer i temagrupper, lekegrupper eller samlinger.

Barnas og de voksnes liv i barnehagen er vevet tett sammen. Sentralt i det pedagogiske arbeidet er å være i barnas lek og samspill og forsøke å se, lytte og tolke barnas måte å være og handle på. De voksnes forståelse av barnas erfaringer, er viktig for barnas egen opplevelse av fellesskapet i barnehagen.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: