Hva forteller rommene i barnehagen

Barna tilbringer mye tid i de ulike rommene i barnehagen. Rommene fylles av barnestemmer i lek, lesestunder, samlinger og prosjektarbeid. Vi er godt i gang med prosjektene i barnehagen. Prosjektene er en pedagogisk arbeidsmetode hvor vi lar barna komme til orde, fange deres interesser og finne ut av hva de er opptatt av. Arbeid med de ulike temaprosjektene sammen med fagområdene, fører ofte til endring av rommene i barnehagen.

Vi har en ny og flott barnehage med store flater, mye lys og åpne store rom, spesielt på avdeling Solsikka. Vi er stadig i en prosess med å lage inspirerende innredninger, farger, stoffer og små huler som frister barna til lek. Dette er en prosess som stadig er i endring alt etter hva som skjer i rommet og hva barna leker og er opptatte av. Av og til lages det små utstillinger for å synliggjøre et tema!

040  055  057  061  059  056

Vi har også oppdaget at enkelte kroker godt kan ha en forhåndsstemt funksjon, men barna blir også lei. En del av prosessen er å være åpne for å omdefinere, ta ut materialer og tilføre noe nytt – hele året! Dessuten overraskelser med løse deler må også forekomme. En hylle med smådyr eller dinosaurus har plutselig dukket opp i en krok, hvilken lek skaper det!

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: