Lekelyst og lekemiljø

På planleggingsdagene 16.-17. august jobbet vi mye med å videreutvikle lekemiljøet i Kirkeng barnehage. Vi stilte oss følgende spørsmål: Hva gir vi barna å skape med – ferdigtenkte løsninger uten muligheter, eller materialer uten fasit hvor barna kan se uendelige muligheter?

Hva godt gjør leken for barnet (Trude Brendeland-«Fantasifantasten»)

  • Leken er avgjørende for livslyst og overlevelse, balanse og mestring
  • Leken gir livet mening for barna – leken er meningen med livet for barna
  • Barna gjør erfaringer og oppdagelser de lærer av
  • Lek fremmer en aktiv livsholdning og gir livsmot

Vi har nå et års erfaring på tilrettelegging av lek- og språkmiljøer. Mye har vi lykkes med og nye arbeidsmetoder og kompetanse har ført til ny kunnskap om leken i barnehagen. Felles for utviklingen er voksenrollen, voksne som gode forbilder for barn – språk og sosialt, og voksne som skaper nye og kreative lekemiljøer for barn.

Dette kunne barna finne i barnehagens lekerom når de skulle møte dagen etter planleggingsdagene.

018 001 003  004  005  006  008  007  011  025

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: